23 декември 2012
Конникът с очила - Какво казва успехът на Gangnam style за Корея, за музиката и за света
По времето, когато четете това, две неща ще са ясни - светът няма да е свършил и Gangnam Style на корейския рапър Psy ще минава 1 милиард гледания в YouTube. Първото няма нужда от контекст, но за второто е добре да си представим сравнение. Всеки ден заразната песен с конски танц генерира между 7 и 10 млн. гледания - една България и отгоре. Дори да не искате да си признаете, няма как да не сте я чували. Самите YouTube твърдят, че не са виждали друго видео да става вайръл по този експлозивен начин - предишното най-популярно (дебютът на Джъстин Бийбър Baby) е достигнало своя пик в продължение на година и половина, докато Gangnam Style счупи рекорда три пъти по-бързо - за половин година.
Това е завидно постижение, но само по себе си не е толкова фантастично - да помните да е имало Baby мания по Бийбър и хора, танцуващи по улиците в негова чест? Дребният, закръглен кореец с черни очила и един тон енергия очевидно е феномен, който има нужда от повече обяснение.
За сарказма и добрия бийт
Пътят на Gangnam Style започва на 15 юли, когато видеото е качено в YouTube. Според запознати първото място, където забавният клип набира скорост, са коментарните студиа на лигата по... StarCraft II. За сведение - Южна Корея е страна, където геймингът е национален спорт, а състезанията по компютърни игри се наблюдават в огромни зали от хиляди хора. За всеки, който е виждал дори клипове от тези събития, е лесно да си представи колко добре пасва саркастичното, хаотично видео на Psy на атмосферата на лигата по StarCraft. Тъй като южнокорейците са доминиращата нация в тези игри, техните студиа са на английски и се наблюдават от милиони геймъри по целия свят. Ритъмът на Gangnam Style постепенно започва да набира скорост. За това вероятно помага и фактът, че южнокорейците са най-развитата нация по отношение на интернет - 82% от хората в страната имат достъп до мрежата, а още през 2005 г. почти 100% от телефоните там са свързани с интернет.
Глобалният бум може да се проследи обратно до един пост на 28 юли в Reddit и туитове на няколко известни американски личности, сред които продуцентът на Джъстин Бийбър Скуутър Браун (който по-късно подписа договор с Psy). Тъй като няма точна наука, която да обяснява защо едно видео става вайръл, а друго не, успехът на Gangnam Style може да бъде само рамкиран, но не и обяснен. Видеото е неочаквано - поднася корейската поп култура и обсесиите й с богатството по странен и забавен начин; универсално - защото въпреки неразбираемия език използва бийта и триковете на други популярни музиканти напоследък като LFMAO (а музиката, както е известно, надскача езика като начин на комуникация); и най-вече - забавно. Танцът на ездача, изпълняван с комично сериозни подскоци от облечения в костюм Psy говори едно и също на всички независимо откъде са. Както отбелязва един потребител в музикален форум: "Песента има нещо, което абсолютно липсва в северноамериканския поп - усещането за забавление. Psy (който и да е той) няма против да се подиграва на себе си. Танцьорите не са модели, които живеят в залата за фитнес, а дебеличък мъж и някакви хора, които явно познава."
Единствените хора, които разбират онова, което той пее - корейците, също мислят така за него. "Той не е к-поп идол", казва Сеа Ким, която е студент в Амстердам и е на 26. "За корейците той е различен от онези с красиви лица, изгладени фигури и т.н. Прилича на приятеля на брат ми. Но той има собствен глас и мнение и го казва директно. Мисля, че е талантлив в сатирата на обществото и културата." Младите като Ким разглеждат Psy като бунт срещу строго йерархичното, конкурентно и силно стресово южнокорейско общество. Той е най-поръчваният и търсен артист за всички фестивали на корейските университети. Според студентката от Сеул Боми Парк Psy зарежда хората с позитивизъм. "Мисля, че всеки кореец е много горд от факта, че песента е на мода в цял свят", казва тя.
Заради освобождаващото и осмиващо послание в безбройните преработки на песента се включиха всякакви хора, включително китайският дисидент Ай Вейвей. Той използва своята пародия, за да се подиграе със строгата цензура, която не би позволила саркастичен клип за китайската култура да тръгне по света.
Дори китайският дисидент Ай Вейвей се включи във всеобщата лудост, за да изрази подигравателното си отношение към цензурата в Китай, която никога не би позволила клип, осмиващ местната култура, да придобие популярност.
Фотограф: Reuters
|
За КореяИменно това заразно усещане е онази магическа частица, която не може да бъде изчислена и програмирана. Затова и успехът на Psy освен в пародия на живота в най-богатия квартал на Сеул се превърна и в пародия на корейската стратегия за глобална популярност. Южна Корея от години се опитва да промотира себе си като глобална марка - нещо повече от просто сбор на силни имена като Samsung и Hyundai. Има дори президентски съвет по национално брандиране, който непрекъснато мисли стратегии и идеи, с които да направи азиатската държава световен фактор. Но онова, което не успяха да постигнат 700 млн. долара финансова помощ годишно, две военни мисии в Афганистан и Ирак и цяла една държавно спонсорирана музикална индустрия, направи един 34-годишен музикант, който е разглеждан като изтърсака на К-попа с минало на бунтар. Това е история, която продава.
И Южна Корея го разбра: почти не остана посланик на страната, който да не е изтанцувал конския танц или да не е говорил за феномена Gangnam (включително този в България). Както откровено отбеляза посланикът в Канада, за да продаваш повече Samsung и други марки, ще трябва да танцуваш Gangnam. Музиката отдавна играе роля на визитна картичка - ABBA в Швеция, хардрокът и джазът в САЩ, рокенролът във Великобритания са част от успешните примери. Но само едно видео, независимо колко монументално, няма да помогне. "Песента ще се забрави след няколко месеца, а единственият начин това да има дълготраен ефект, е ако е част от дългосрочна програма на свързани събития, които разказват нова история за страната", казва специалистът по национална репутация Саймън Анхолт. Корея като добър ученик има такава.
Страната харчи милиони, за да създава и промотира к-поп групи, които превземат азиатския музикален пазар от години. Според Hong Kong Economic Journal например корейските стоки, стил и култура превземат все повече местния пазар - от корейската храна и мода, през мобилни телефони, компютри и телевизионни сериали. Южнокорейското министерство на спорта, туризма и културата твърди, че добавената стойност, която К-попът носи на икономиката, възлиза на 5.5 млрд. долара през 2011 г. и ще се удвои през 2012 г.
Инфографика |
За музиката
Останалата част от Азия също има защо да се радва на успеха на Psy. Той е първата музикална птичка на една бъдеща глобална сила. С пазар от няколко милиарда души и нарастваща икономическа мощ Югоизточна Азия е готова да излезе на картата на музикалните тенденции. "В бизнеса съм от 25 години, но никога не съм виждал нещо подобно да идва от Азия", коментира наскоро Джон Хирай, който е шеф на музикалния отдел на YouTube за Япония и Корея.
Това, което Psy направи за корейската и азиатска музика (и вероятно икономика), би било невъзможно без YouTube. Този нов "велик комуникатор" между хора, култури и континенти също имаше голяма година. Според статистиката хората са гледали над 4 млрд. часа видео на месец, а трите най-известни парчета от 2012 - Gangnam style, Call me maybe и Somebody that I used to know, се превърнаха в интернет сензации най-вече заради безбройните имитации и пародии, които се появиха в YouTube. Всъщност според Associated PressЮ Psy и неговите продуценти са намерили гениален начин да промотират песента: тъй като Google разпознава видеа със запазено авторско съдържание, творците могат да поискат пародиите да бъдат свалени или да останат, но да споделят приходите от реклами от тях. Това е спомогнало за виртуалния бум на пародийни видеа по темата Gangnam, а също и за приходите на самия певец (виж графиката).
Това ли е пътят на бъдещето за музикалната индустрия и ще замени ли YouTube класации като Billboard? "YouTube е медия, която допринася едно парче да стане популярно и да влезе в класациите, но не бих казал, че ги замества", казва Кирил Здравков, изпълнителен директор на KVZ Music Ltd - един от големите дигитални разпространители на музика в Югоизточна Европа. Той припомня, че има софтуер, който автоматично да вдига гледанията срещу заплащане, така че това не може да е адекватен измерител. Но 70% от приходите на индустрията вече идват от интернет, казва Здравков. "Моделът на купуване на музика онлайн се измества все повече към модела за слушане на музика срещу абонаментни такси."
За света
И така Psy е забавен, внезапен, нестандартен и изобретателен. Той помогна поне малко на Корея да продава марката си по-добре, на музиката да намери нов път за приходи и очевидно на милиони хора да се забавляват. Според музикалния критик Тим Байрън от австралийския сайт The Vine отговорът на социалните мрежи на Gangnam Style е основан на абсурдността на видеото и на танца. Gangnam стана събитие, парче споделена културна валута, която може да бъде разменяна навсякъде, написа Байрън, след като песента превзе и австралийските класации.
"Част от ефекта му може да бъде определен с това, което Макс Вебер би нарекъл "Повторното очароване на света", казва Бен Войър, който изследва потребителската и социална психология в London School of Economics. "Хората имат нужда да намират магия и нерационални елементи в един иначе скучен и рационален живот. С други думи, да напускат монотонността на ежедневието. Флаш мобовете са именно това - временен триумф на ирационалното над монотонното. Те са там, за да ни напомнят, че понякога животът просто няма смисъл." Хората от улиците на Истанбул, София, Виена, Милано, Сидни и още много, много градове, които участваха в такива прояви, със сигурност биха се съгласили. Според Войър чуждият език допринася за това, защото е направил клипа да изглежда още по-загадъчен и неразбираем.
Или както казва един участник в онлайн дискусия под заглавие "Какво говори за света това, че Gangnam Style е най-популярното видео": "То няма да излекува рака или да донесе световен мир, но нека ви кажа нещо. Ако танцуваме глупави танци, поне не се стреляме един друг. Това ми се вижда важно."
С благодарности за Божан Чипев, Марина Станева, Мартина Шопова и Елена Маринова
Източник:
http://www.capital.bg/vestnikut/capital/k2013/facebook/2012/12/21/1974274_konnikut_s_ochila/?ref=akcentmenu
04 септември 2012
Захар или подсладители
http://zdravjivot.org/3960/%D0%B7%D0%B0%D1%85%D0%B0%D1%80-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8/
Захарта е демонизирана и възхвалявана едновременно. От една страна, е определяна като една от трите бели отрови на цивилизацията наред с бялото брашно и солта. От друга – никога човечеството не е ползвало и рекламирало толкова огромно количество захар и захарни изделия, колкото днес. От трета – човешката биохимия е така устроена, че глюкозата (вид захар) е основният и почти единствен енергиен източник на клетките ни.
Понятието “захар” е събирателно и включва всъщност различни видове захари с различно биохимично отнасяне в организма. Обикновената захар (захарозата) е само един от тях. Представлява дизахарид от глюкоза и фруктоза. За нашето здраве е важен не само какъв вид е захарта, но и в какъв контекст е ситуирана. За целта е въведено понятието гликемичен индекс (ГИ).
Това е скоростта, с която един продукт повишава кръвната ни захар, респективно скоростта на отделянето на инсулин от панкреаса. Ако е “гола” захар в познатите ни сладки изкушения, тя обикновено вдига рязко кръвната ни захар – налице е висок ГИ (над 60%). Ако захарта е в сложен органичен комплекс, например в суровите плодове, тя се отделя бавно и е с нисък ГИ. Глюкозата е с най-висок гликемичен индекс – 100, захарозата (обикновената захар) с 65, а фруктозата (плодовата захар) – с 21. Колкото ГИ е по-висок, толкова повече ни вреди, защото захарта се превръща в лоши мазнини и запушва съдовете ни. За съжаление прехвалени продукти като пчелен мед са с екстремно висок ГИ – 88! Медът качва рязко кръвната ни захар и вдига най-силно лошия холестерол с всички последици от това.
Негативите от захарта са накарали човечеството да измисли заместители. Те са обикновено химически вещества без хранителна стойност, но с много странични ефекти. Единственият ползван естествен подсладител е стевията (извлек от растението Stevia rebaudiana).
Съветът ми е:
Ползвайте захарта необработена (нерафинирана), най-добре в естествената й тъкан – консумирайте плодове, ползвайте за сладкиши намачкани фурми и др. сладки сурови плодове.
Ограничено (за кафе и други подобни напитки) препоръчвам тъмнокафява влажна захар тип “мусковадо”. Търсете шоколад и други захарни изделия с фруктоза вместо със захароза. От подсладителите се насочете към естествената стевия.
_______________________________________________________________________
д-р Георги Гайдурков
01 март 2012
Ганчев: Край на .torrent ерата
http://news.data.bg/14/lubopitno/315973/
Днес от The Pirate Bay обявиха, че спират разпространението на .torrent fайлове. Вместо това ги заместват от т.нар. magnet (магнитни) линкове.
Какво означава това?
Първо две думи за това как работеше системата с .torrent файлове, за да стане ясна разликата с магнитите. Торент файлове съдържаха три неща:
1. Списък на оригиналните файлове (имена и размер)
2. Чексуми (или хешове), които представляват нещо като електронен "пръстов отпечатък" на оригиналните файлове, или по-точно - на всяка една малка част от тези оригинални файлове
3. Уеб-адрес на тракер, който пази информацията кои са останалите потребители в мрежата, които в този момент имат някоя част от оригиналните файлове
Новите магнитни линкове съдържат само една единствена чексума, само един "пръстов отпечатък". Цялата останала информация - кои са файловете, какви са им частите и къде се намират, вече се пази при самите потребители и те си я казват един на друг. Когато заредите магнит в програмата си, тя пита всички ваши "съседи" дали някой от тях знае чий е този пръстов отпечатък. Ако някой знае нещо, той ви го казва. Ако никой не знае, тогава вашите съседи на свой ред питат техните съседи, те - техните и т.н. докато някой не отговори. После този отговор се запомня от всички "за всеки случай", ако някой пак попита.
Ако вие имате 1000 съседи (пиъра) и всеки от тях има по още 1000, то лесно се смята, че след най-много три стъпки вие можете да "разпитате" всеки един потребител на планетата, дори ако се отчете дублирането на пиъри (ако аз имам 1000 съседи и моят съсед има 1000 съседи, много вероятно е 900 от тях да съвпадат).
Ето как изглежда един магнитен линк: magnet:?xt=urn:btih:8a5de10e52f22d83d74c530ff633147f33c079be
Ако отворите този URL, или дори го пренесете с copy&paste (и така никой няма да разбере, че сте го свалили) в програмата си за сваляне, след няколко секунди ще разберете, че това е адресът в p2p пространството на Linux дистрибуцията Ubuntu 11.10.
Както виждате, понятето "сървър" е отпаднало напълно - никъде няма адрес на сървър. Отпаднала е и нуждата някъде да се съхранява междинният .torrent файл. Също и името на торент файла или на оригиналните файлове. Така никой по пътя не може да знае какво се крие зад този отпечатък.
Това означава няколко неща:
- не може да се разбере кой е оригиналният ъплоадер на даден .torrent, просто защото няма нужда да се ъплоадват файлове където и да е. Достатъчно е да се копира магнита и да се разпространява Също така не може да се разбере кой е оригиналният сийдър (т.е. ъплоадера) според това кое IP първо започва раздаването на файла, тъй-като системата е дистрибутирана и първи ще ви отговори най-близкият до вас пиър, а чак след време ще се появят тези, които са на втора, трета и четвърта стъпка.
- веднъж пуснат в пространството, един магнит не може да бъде спрян. Торент файловете можеха да бъдат сваляни или блокирани в тракерите, но след като няма тракер, няма кой да спре пиърите да си предават информация един на друг.
- доставчиците няма как да филтрират достъпа до магнитни линкове. Спирането на .torrent файлове е сравнително лесно - може да се сложат устройства, които да блокират всички уеб-адреси, в които се среща текстът ".torrent". Но магният линк не е адрес сам по себе си. Той може да се прехвърли в програмата за сваляне дори чрез copy&paste, без да се кликва, но дори и да кликнете, този клик не се предава по мрежата - той се обработва вътрешно от браузера и има ефекта на copy&paste.
- няма как да се разбере дали някой потребител е свалил даден магнитен линк или не, просто защото няма елемент на "сваляне" (пак повтарям - става дума само за copy&paste).
- магнитните линкове могат да се разпространяват всякак, включително напечатани на хартия или продиктувани по телефона (е, малко е досадно да се набират от клавиатурата, но е възможно).
- няма значение къде е публикуван магнитът. Цялата мрежа работи като един организъм и магнит, публикуван в китайски сайт ще е напълни идентичен със същия магнит, публикуван в холандски сайт. Потребителите и на единия, и на другия ще се намерят и ще си обменят съдържание. Т.е. планетата става един единствен огромен тракер.
И основният извод е нещо, което аз още преди 4-5 години обясних много внимателно на всички заинтересовани (правоносители и правоохранители), за да съм сигурен, че ще го разберат: прекомерният натиск върху потребителите и доставчиците ще доведе до създаването на напълно дистрибутирани системи, които няма да могат да бъдат контролирани от никого, дори от техните създатели. Дори и при добро желание от всички страни, няма да има на кого да се обадиш и да поискаш даден материал да бъде свален от мрежата. В момента уеб-сървърите все още са нужни за търсачка - за да можеш да разбереш кой е магнитът на дадено нещо. Следващата стъпка, обаче, е създаване и на дистрибутирана търсачка, което вече ще е end of story. Потвърждава се приказката, че никой не може да ти създаде такъв проблем, какъвто сам можеш да си създадеш.
автор: Димитър Ганчев
11 февруари 2012
СЕГА - Станишев: АСТА вече е мъртъв
За мен лично АСТА вече е мъртва. Виждаме какво се случва в последния месец и този гняв е абсолютно справедлив. В близо стотина града в Европа ще има протестни действия. Това каза президента на ПЕС и лидер на БСП Сергей Станишев в предаването „Факторът Кошлуков” по Тв7. Трябва да има уреждане на авторските и интелектуални права, но АСТА обслужва интересите на големите, мултинационални компании, а не гарантира основни граждански права – кореспонденцията, свобода за информиране, смята Станишев. ЕНП нищо не казват, нямат позиция по темата и затова е необходим този натиск, допълни той. Най-умното, което може да направи българското правителство е да се оттегли от споразумението, посочи лидерът на БСП.
На въпрос дали ще се кандидатира за президент на ПЕС Станишев заяви: „Номинациите започват в края на юни, още не съм дал категоричен отговор. Искам да видя как ще ми потръгне работата. Засега върви доста добре. Успявам да съчетая ангажиментите към моята партия и ръководенето на ПЕС.
Станишев отказа да отговори на въпроса откога не се е виждал в Първанов и допълни, че не знае какви са позициите му по отношение на управляващата в момента ГЕРБ. „Не може да има никаква колаборация с ГЕРБ, тъй като политиката им е неправилна“, заяви лидерът на БСП.
След това той обвини премиера Бойко Борисов и вътрешния министър Цветан Цветанов че са превърнали България в полицейска държава. Соцлидерът е убеден, че критиките в доклада на Европейската комисия за съдебната система и фалшификациите на последните избори през 2011 г. се дължат на Цветанов, който трябвало да бъде отстранен от поста.
ООН с резолюция срещу събарянето на антифашистките паметници
ООН прие резолюция срещу героизирането на нацизма. В нея изрично се осъжда оскверняването и събарянето на монументи, в памет на хората, ко...
-
Малко хора знаят какво означава думата "будител". Ето даже в свободната енциклопедия Уикипедия как НЕправилно е дадена думата ...
-
Пощенски код Бъкстон (квартал) : 1618 Пощенски код Балша (село) : 1217 Пощенски код Банишора (квартал) : 1233 Пощенски код Банкя (...
-
ООН прие резолюция срещу героизирането на нацизма. В нея изрично се осъжда оскверняването и събарянето на монументи, в памет на хората, ко...