14 март 2007

Кървави пътища

(в-к Сега)


Само по чудо нямаше жертви, след като оня ден два луксозни автомобила връхлетяха в сладкарница в центъра на столицата.


От многото закани, обещания, идеи, програми, инициативи жертвите на катастрофи не намаляват, а се увеличават ударно

ПЕТЪР ПЕТРОВ

Само няколко часа бяха достатъчни оня ден, за да се уверим, че живеем в абсурден свят, в който човешкият живот не струва почти нищо. Първо, четирима младежи на възраст от 18 до 25 години загинаха на място след жестока катастрофа в дърво, причинена най-вероятно от висока скорост и миг невнимание. Малко по-късно на една от най-оживените и тесни улици в столицата двама водачи на луксозни возила - мерцедес и БМВ, така се засякоха, че влетяха във винаги пълна сладкарничка, където раниха трима души, сред които и бременна жена. Цяло чудо е, че всички се отърваха само с уплах и драскотини.
Тези две сценки за пореден път доказаха, че няма по-голямо безумие в България от касапницата по пътищата, която продължава години наред. Парадоксалното е, че жертвите в катастрофи се увеличават паралелно със стотиците закани, предложения, програми, инициативи от последните месеци, целящи да го ограничат. Така например загиналите през януари и февруари са точно два пъти повече от същия период през миналата година. Ако тази тенденция се запази, то тази година

България може да счупи всички кървави рекорди

И за това отговорността ще е както на истинските убийци на пътя, на хулиганите, на самоубийците, така и на държавата, която така и не намери начин да реши поне част от проблемите, предопределящи трагедиите. Корупцията е все така висока, пътищата - все така безобразни, законът - все така либерален към нарушителите.
Да вземем само един пример - неспособността на държавата години наред да си събере глобите, налагани за пътно-транспортни нарушения. Тук не става дума за някакви си 20 млн. лв. (които също не са малко пари), а за фактически отказ от репресия срещу нарушителите, за възпитаване в чувство за безнаказаност - че и с акт и без акт, все тая. То не бяха закани, че неиздължилите се ще лежат в затвора, идеи за промени в закона, които да позволят частни съдия-изпълнители да се нагърбят със събирането на парите, срещи, дискусии, клипчета... Резултат - никакъв. Нещо повече. Дори шофьорите, които искат да си платят глобите, не знаят как и къде да го направят. Те трябва да потрошат куп време и нерви, за да открият на коя сметка каква сума да внесат. Какво да говорим за потенциалните пътни бандити, на които изобщо не им пука?
Или пък да се спрем на поредните промени в закона за движение по пътищата, които бяха пряко насочени срещу хулиганите на пътя. Те още си отлежават в парламента, въпреки че дълго време бяха дискутирани, оглеждани, рекламирани по медиите.
Нищо не бе направено срещу

корупцията при даването на книжки,

за по-добрата подготовка на шофьорите. Само стана ясно, че цената на курсовете ще скочи двойно и тройно. Което не означава, че кандидат-шофьорите ще получат по-качествено обучение.
Същото е положението и със застраховките. Какви са наказанията за неплатилите задължителната "Гражданска отговорност"? Глоба, която е минимална и за която на никого не му пука, защото е несъбираема. Защо не се предвиди, че всеки, хванат да кара без тази застраховка, ще се раздели с книжката си за определен период от време? Или пък докога ще продължи тази несправедливост всички водачи да плащат едни и същи застрахователни премии? Прави са всички, които твърдят, че един водач, който е хванат да кара пил или пък е причинил няколко произшествия, трябва да плаща по-висока цена. Но и това си стои само на ниво "идея". Но пък усилено се говори как застраховката постепенно трябвало да стане 500 евро. За всички!
Или пък какво се прави срещу корупцията в контролните органи? Публична тайна е, че тя не е само в КАТ, но и при техническите прегледи, и при разрешителните за таксита, маршрутки или товарни камиони, и при делата за катастрофи, и при вещите лица, и при лекарите и медицинските сестри, които подменят кръвни проби за алкохол. В общи линии - навсякъде.

Какво стана с намерението да се купят камери,

които да се поставят на входно-изходните точки на градовете, на ключови кръстовища и магистралите или в специални автомобили, за да заснемат нарушенията на шофьорите? По признание на МВР те били нужни и "защото има пропуски в контрола на движението" и "трябвали повече технически средства за сметка на човешкия фактор, за да се ограничи корупцията". Е, и къде са те и какъв е резултатът от вече сложените? Или пак ще се излезе с дежурното оправдание, че няма пари? Нима за човешкия живот не могат да се намерят няколко милиона лева - за камери, за сили на пътя, за събиране на глобите, за превенция, за борба с корупцията в сектора?
Да не говорим за истински състрадателния съд, който дава само условни или мизерни присъди за шофьорите убийци. Не били искали, случвало се, имали чисто съдебно минало и всякакви такива извинения. А че заради небрежност, немарливост, неподготвеност, хулиганщина са зачернени цели семейства, напълнени са всички вестникарски страници с некролози ... Е, това явно няма значение в държавата България.
Затова пък постоянно се правят форуми, дискусии, министерски, магистратски и депутатски срещи, трошат се пари, за да се пускат безумни идеи и да си прави реклама този или онзи. Но крайно време е да се разбере, че популизмът точно в тази област е кървав. И резултатите от него се усещат болезнено в хиляди семейства всяка година!



Камерите трябва да ловят нарушителите по ключовите кръстовища в големите градове. Засега обаче те се броят на пръсти и от тях почти няма ефект.


Няма коментари:

ООН с резолюция срещу събарянето на антифашистките паметници

  ООН прие резолюция срещу героизирането на нацизма. В нея изрично се осъжда оскверняването и събарянето на монументи, в памет на хората, ко...