22 февруари 2019

За провала на наградите „Оскар“ и в защита на киното

Малко изненади и традиционни победители очаква на церемонията в неделя редакторът ни за кино Георги Петров
За провала на наградите „Оскар“ и в защита на киното

Поредният сезон на филмовите награди е към края си и следва да кулминира с раздаването на златните статуетки на американската Академия. Но по всичко личи, че тази година реалната кулминация на сезона беше на отличията „Златен глобус“.
Как „Златните глобуси“ разтърсиха сезона на наградите
Именно там бяха разтърсени първоначалните прогнози за победи на хита „Роди се звезда“ и раздаването на призове за кино се върна в познатото русло на традиционния снобизъм и награждаването на филми, които статистически не достигат дори до една четвърт от човечеството. Оттам нататък списъкът с фаворитите се пренареди и изненади не е имало.
Изненади надали ще има и в неделя,когато по всяка вероятност „Рома“ на Алфонсо Куарон ще вземе наградите за най-добър филм и най-добра режисура. Продукцията на Netflix ще може да се види на голям екран в България единствено в рамките на ексклузивни прожекции от София Филм Фест.

Лентата прекара в киносалоните в Северна Америка не повече от няколко седмици, тъй като Netflix я направиха достъпна през своята онлайн платформа именно след изтичането на този период. Основните вериги от киносалони съвсем закономерно се възпротивиха и в крайна сметка „Рома“ остана с почти нулево разпространение по големите екрани дори в големите западни страни.
Фактът, че американската Академия вероятно ще връчи най-важното си отличие на филм с около 5 милиона долара постъпления от целия свят, който повече хора са изтеглили от нелегални торент тракери и са изгледали на смартфоните си, отколкото в киносалона, е много, много красноречив.
Наградите „Оскар“ все по-решително се отдалечават от глобалната зрителска киноаудитория.
От години академици, професори и прочие други радатели и предполагаеми защитници на седмото изкуство, които влизат в киносалона единствено за фестивални прожекции и аристократично неглижират филмите, които хората статистически масово гледат, размахват заканително пръсти към комерсиалното кино. Те говорят за това как касовите филми „убиват киното“.

Същите тези хора сега плетат хвалебствени слова за един филм на Netflix, който не се прожектира по кината, и за награждаването му с „Оскар“ за най-добър филм. Какво, ако не това, е смъртта на киното?
Но не, това не е смъртта на киното. Това може да е само сигнал за смъртта на една архаична институция, която през изминалите десетилетия възнаграждаваше филми с художествени достойнства, които стигаха до сърцата, очите и умовете на хората, като „Смело сърце“, „Гладиатор“ и „Властелинът на пръстените: Завръщането на краля“. Но сега вече не го прави – по свой собствен, необясним избор.
Киното няма да умре.
Повече хора в цял свят са посетили киносалоните през 2018-та, отколкото през предишните две години. Това е статистически факт. Но хората, които раздават наградите „Оскар“, в продължение на точно десет години, откакто отказаха да номинират за най-добър филм „Черният рицар“, един от всепризнатите шедьоври на миналото десетилетие, постепенно лишиха от всякаква валидност и популярност институцията, към която се числят.
10 години, откакто един филм промени киното завинаги
Затова в наши дни гледаемостта на церемонията по раздаването на тези призове е рекордно ниска – или, иначе казано, на много малко хора им пука кой ще спечели „Оскар“. Затова в наши дни има такава пропаст между отзивите на зрителите, които всяка седмица са в киносалона, отмерват пулса на попкултурата и поддържат седмото изкуство живо, и оценките на гореспоменатите академици и професори.

Някои от тези академици и професори в България нарекоха номинацията на „Роди се звезда“ за награда БАФТА за най-добър филм „недоразумение“ в публикация във Facebook от 9 януари тази година в страницата Пространство Култура. Единственото недоразумение е, че подобно смехотворно, субективно, непрофесионално и грозно изказано мнение се третира като нещо различно от цинична шега или криворазбрано аристократично високомерие.
Двукратният носител на „Оскар“ Шон Пен очевидно не е съгласен с Пространство Култура.
Актьорът публикува на 8 февруари статия, в която красноречиво, точно и категорично пояснява как Академията е забравила как да приравнява комерсиалните успехи с високото изкуство и защо, по негови думи, в един честен свят „Роди се звезда“ би обрал всички награди.
Текстът наистина си струва четенето, а аргументите и тезата му трудно могат да бъдат оборени – и не са в сила само за „Роди се звезда“ и за сезона на наградите тази година. Ситуацията бе същата през 2017-та с „Ла Ла Ленд“ и „Лунна светлина“. Отново слабо разпространен проект с удобна политическа тема в ядрото си бе избран за сметка на касов филм с десетократно по-голяма популярност и стократно по-дълбока следа върху колективната зрителска памет в световен мащаб.
Дори филмографията на забележителния Алфонсо Куарон, режисьорът на „Рома“, е доказателство за конфликта, за който говоря дотук. Нито един от досегашните му популярни проекти, сред които „Хари Потър и затворникът от Азкабан“, „Децата на хората“ и „Гравитация“, не е печелил „Оскар“ за най-добър филм.
Алфонсо Куарон
Именно страхотният му, категорично реалистичен блокбъстър „Гравитация“ бе обран през 2013 година в полза на „12 години робство“, политически и исторически удобния филм на своето време. Шест години по-късно Куарон е от другата страна на тази барикада като режисьорът на съзерцателен, драматичен, черно-бял филм за живота на мексиканско семейство през 70-те години на миналия век.
Лентата дори не се прожектира по киносалоните!
Въпреки всичките ѝ качества, следата, която ще остави в историята на седмото изкуство, е на практика несъществуваща. Също като „Артистът“, друг претенциозен черно-бял филм от това десетилетие, безпредметно награден с „Оскар“, и тя ще потъне в забрава.И двата филма са строго нишови продукти, предназначени за силно ограничена аудитория, а наградите „Оскар“ са най-широко разпространената, най-силно огласена и най-популярна филмова церемония в света, а не фестивал за независимо кино. Кому е нужна смешната, снобска преструвка, че на подобна инстанция филм като „Рома“ е най-добрият или най-важният? Ето това е истинското недоразумение.
Трудно някой може да спори с Шон Пен и с аргументите му, че „Роди се звезда“ е най-състоятелният претендент за отличието сред номинираните заглавия в категорията – това безспорно е така.

Но в същата година по кината излезе и филм с приходи над 2 милиарда долара, кулминацията на 10 години труд и 18 филма предистория и подготовка, истински феномен, който ще се помни и след столетие.
Зрителите масово приеха с възторг лентата; светът и до днес не спира да говори за нея по всеки измерим социологически критерий; критиците дадоха своя вот на одобрение със специални похвали за хвърления труд по сценарий с над 60 активни персонажи, тоест, за това, че е епохално постижение във формата на филмовото повествование; а в актьорския ансамбъл участваха някои от най-актуалните и талантливи изпълнители в Холивуд в момента, сред които Джош Бролин, Робърт Дауни Джуниър и Скарлет Йохансон.

Киносъбитието на годината: „Отмъстителите: Война без край“
Същият този филм дори не е номиниран за „Оскар“ в категорията за най-добър филм. Той носи комиксовото заглавие „Отмъстителите: Война Без Край“ и е продукция на Marvel Studios, следователно членовете на Академията смятат, че е под тяхното равнище. „Черната пантера“ на същото студио пък получи напълно незаслужена номинация от същите тези хора, защото за тях явно е грандиозна културна революция през 21 век да има тъмнокож супергерой.
„Черната пантера“: Стъпка назад за Marvel преди големия финал

В крайна сметка най-доброто, на което можем да се надяваме тази неделя,е Академията да връчи наградата за най-добър филм на „Зелената книга“, вторият филм с най-големи шансове след „Рома“. Той поне бе прожектиран в България по време на есенните кинофестивали миналата година и в него участват разпознаваеми лица с реална способност да отправят въздействащо послание към глобалната аудитория.

В друга година, или може би в друго десетилетие, можем да се надяваме, че наградите „Оскар“ отново ще придобият смисъл и стойност за зрителите по света, а тези, които ги раздават, ще излязат от пространството на плиткия снобизъм и артистичното високомерие.
Но дори и това да не се случи, аудиторията на филми като „Роди се звезда“ и „Отмъстителите: Война Без Край“, хората, които посещават киносалоните, ще са тези, които ще продължат историята на световната попкултура, а не който и да е друг. И така киното ще пребъде.
Най-дългоочакваното и бляскаво събитие във филмовите среди – връчването на наградите "Оскар" за 2019, ще бъде предавано директно в ефира на KINO NOVA на 24 февруари 2019 година след полунощ. Филмовият канал ще излъчва церемонията ексклузивно за България през следващите 3 години. Кои ще са отличените от Американската академия за киноизкуство този път – предстои да разберем съвсем скоро. Освен да станат свидетели на церемонията по KINO NOVA, зрителите ще могат да проследят най-интересните моменти от подготовката с ексклузивни интервюта и репортажи по NOVA.
https://www.vesti.bg/lyubopitno/za-provala-na-nagradite-oskar-i-v-zashtita-na-kinoto-6092325

Няма коментари:

ООН с резолюция срещу събарянето на антифашистките паметници

  ООН прие резолюция срещу героизирането на нацизма. В нея изрично се осъжда оскверняването и събарянето на монументи, в памет на хората, ко...