|
Дори и там, където няма развита газоразпределителна мрежа, се осигурява достъп до евтина енергия
Когато преди няколко години в света започна да си пробива път компресираният природен газ, първи от него се възползваха шофьорите. Усетили предимството на ниската цена, таксиметровите водачи масово минаха на метан, а паралелно с това броят на метан станциите у нас само за около 2-3 години нарасна на 37.
Предимството на компресирания газ е очевидно - с около 5-6 лева се минават 100 километра, докато с бензин това струва към 15 лева, а с пропан-бутан - към 10 лв. Неудобството е именно тежката и обемиста бутилка, която изпълва целия багажник. Но с напредването на технологиите се появиха и олекотени бутилки. В САЩ вече се произвеждат коли, в които метановата уредба е вградена под пода на колата. В страните от ЕС означението на метана - CNG (Compressed Natural Gas), вече може да се види почти на всяка обикновена станция за гориво.
Но и у нас той превзема все повече нови територии. От около година насам започва да се използва и в бита, и дори в промишлеността. За консумация на синьо гориво обичайно трябва достъп до газопровод, но в българските условия на недобре развита газоразпределителна мрежа това може да бъде поправено с
доставката на метан в бутилки по домовете
Поне няколко фирми вече го правят и мнозина предричат голямо бъдеще на този бизнес. Той е въпрос преди всичко на добра логистика и добре направени сметки. Природният газ се купува или от "Булгаргаз", или от някое местно газоразпределително дружество, сгъстява се в компресорна станция от нормалните 5-25 бара до 250 бара, пълни се в бутилки и се доставя до клиента с известна надценка.
От тази година в този бизнес влиза и компанията, която има най-много изградени газоразпределителни мрежи в България - "Овергаз Инк." Проектът "виртуален газопровод", за който фирмата обяви наскоро, представлява сбор от 8 големи компресорни станции, които са разположени така, че всяка от тях се намира в центъра на окръжност с диаметър 80 километра. Така те покриват 90% от територията на държавата.
Осемте станции ще са разположени в София, Бургас, Разград, Велико Търново, Стара Загора, Варна, Пазарджик и Ловеч. "Първите три от тях ще са готови през октомври тази година - в София, Разград и Бургас. Останалите - догодина", казва зам.-директорът по търговията с природен газ в компанията Евгений Градинар.
За разлика от съществуващите компресорни станции, които са обърнати изцяло към нуждите на автомобилите на метан, задачата на осемте станции на "Овергаз" е да снабдяват обществени, промишлени и битови потребители в селищата, в които газоразпределителното дружество не може да стигне скоро. Фирмата инвестира не само в станциите за сгъстяване на природния газ, а в бутилките и в цялата система за снабдяване общо 58 млн. лв.
Бутилките с метан, които ще се доставят от "Овергаз", не приличат на бутилките за автомобили, а по-скоро
наподобяват бутилките за кислород
Събират 22 кубически метра сгъстен газ, празни тежат 85 кг и са високи 1.90 метра. Съществуват 4 вида бутилки. Някои са изработени от стомана, а други - от композитни материали.
Заради сравнително малкия обем на бутилките за инсталациите, работещи с метан, са изработени специални контейнери, в които са поставени по 6, 9, 12 или 16 бутилки. Всички те са свързани помежду си, така че когато газът от едната бутилка свърши, почва да се черпи от следващата.
Тъй като при големите консуматори харченето ще става сравнително бързо, специална електронна система ще следи дистанционно колко гориво е останало и ще подава сигнал в диспечерския център на "Овергаз", за да се достави следващата пратка.
"За промишлени обекти и по-големите обществени сгради снабдяването ще става по специална схема", казва ръководителят на проекта Градинар. Т.нар. трейлери - полуремаркета, ще се доставят от "Овергаз" до потребителя. В един трейлер се събират няколко контейнера с бутилки. По-малките потребители няма да ползват принципа празно за пълно, а ще получават от доставчика контейнер с определен брой бутилки и сами ще следят за дебита на горивото, за да сигнализират до най-близкия офис на "Овергаз". Колите на компанията, които ще доставят сгъстения газ, ще имат специални маршрути и ще допълват празните бутилки на място. Своеобразните ходещи метан станции ще могат и да бъдат викани по телефона.
За разлика от пропан-бутана бутилките със сгъстения природен газ
не могат да стоят в сградата, в която се ползва горивото
Те са на открито, например в двора.
Очакванията на ръководителите на проекта са, че цената на бутилките с метан за битови и промишлени нужди ще е около 30% над цената на природния газ за битови потребители от мрежата на "Овергаз" в страната (виж карето). В тези 30% надценка обаче влиза и цената за доставката.
За да минат на сгъстен природен газ, клиентите трябва да направят първоначална инвестиция, съизмерима с тази, която правят хората в селищата с развита газоразпределителна мрежа. Ако сградата си има вътрешна отоплителна инсталация, котелът й трябва да бъде приспособен да изгаря природен газ. В такъв случай трябва да се изгради само т.нар. "регулираща група", т.е. тръбната връзка между бутилките с метан и самото котле. Разстоянието според нормативите трябва да бъде минимум 1 метър от жилищните сгради, а 1 линеен метър тръба на пазара в момента е 23 лева.
По-сложно е със сградите, в които отоплителната инсталация е пригодена за друг вид гориво. В такъв случай трябва да се инвестира в смяна на старата абонатна станция и в котел на природен газ. Неговата цена е в зависимост от мощността му. За една малка къща с площ между 80 и 180 квадрата е необходим котел с мощност 6 до 24 киловата, който в момента струва 1000-1200 лв. Става въпрос за едноконтурен котел, който е пприспособен само да вкарва топла вода в отоплителните тела. За отоплението на такова жилище през цялата зима ще са необходими не повече от 500 кубически метра несгъстен природен газ, който струва не повече от 250 лева. Ако се предпочете вариантът на сгъстения, към тази цена просто трябва да се добавят 30-те процента надценка за докарването на метана до къщи.
Този базов модел може да се разширява
Най-малкото защото при едноконтурен котел за топла вода в жилището трябва да се прокарва отделна инсталация до газов бойлер и да се купува такъв бойлер. Цените на газовите бойлери в момента се движат между 500 и 700 лева. 80-литров обемен газов бойлер например на едно загряване харчи газ за 30 ст., а 150-литровият - за 60 ст. Проточен бойлер с дебит 10 литра на минута харчи газ за 2 ст. на минута, но само в момента, в който водата е пусната.
За да не се изгражда отделна инсталация за топла вода, може да се инсталира двуконтурен котел, който струва малко по-скъпо. Отделно от това една газова инсталация може да се разширява безкрайно. Дори готварската печка на пропан-бутан може сравнително лесно и евтино да се приспособи за природен газ със смяна на дюзата преди горелката, което, разбира се, се прави от специалист. Иначе италианска газова печка с 4 котлона и газова фурна струва между 300 и 600 лева. Продават се и готварски уреди за вграждане.
В най-съвършения си вариант една газова инсталация освен за отопление, готвене и топла вода може да служи и за охлаждане. Т.нар. "чилъри" са последните постижения на техниката в тази област, но засега струват сравнително скъпо. За охлаждане на помещение от 100 до 700 квадрата например трябват уреди, които струват между 14 000 и 70 000 лева.
Всичко това важи, разбира се, само за еднофамилни жилища или за новото строителство. Алтернативите за един панелен блок, който иска да се отърве от местната топлофикация и в същото време на обитателите му не им се занимава с въглища или нафта, са по-малко. Ако блокът е имал парно, значи има и абонатна станция, която просто трябва да се преустрои и оттам нагоре може да се използва съществуващата система за парно и топла вода. Такова преустройство струва най-малко 15 000 лева, но пък не е нужно нищо друго и на обитателите на един 8-етажен вход ще се наложи да дадат по около 600 лева на апартамент. Разбира се - и да намерят място на батерията с бутилките някъде извън сградата.
Предимството на компресирания газ е очевидно - с около 5-6 лева се минават 100 километра, докато с бензин това струва към 15 лева, а с пропан-бутан - към 10 лв. Неудобството е именно тежката и обемиста бутилка, която изпълва целия багажник. Но с напредването на технологиите се появиха и олекотени бутилки. В САЩ вече се произвеждат коли, в които метановата уредба е вградена под пода на колата. В страните от ЕС означението на метана - CNG (Compressed Natural Gas), вече може да се види почти на всяка обикновена станция за гориво.
Но и у нас той превзема все повече нови територии. От около година насам започва да се използва и в бита, и дори в промишлеността. За консумация на синьо гориво обичайно трябва достъп до газопровод, но в българските условия на недобре развита газоразпределителна мрежа това може да бъде поправено с
доставката на метан в бутилки по домовете
Поне няколко фирми вече го правят и мнозина предричат голямо бъдеще на този бизнес. Той е въпрос преди всичко на добра логистика и добре направени сметки. Природният газ се купува или от "Булгаргаз", или от някое местно газоразпределително дружество, сгъстява се в компресорна станция от нормалните 5-25 бара до 250 бара, пълни се в бутилки и се доставя до клиента с известна надценка.
От тази година в този бизнес влиза и компанията, която има най-много изградени газоразпределителни мрежи в България - "Овергаз Инк." Проектът "виртуален газопровод", за който фирмата обяви наскоро, представлява сбор от 8 големи компресорни станции, които са разположени така, че всяка от тях се намира в центъра на окръжност с диаметър 80 километра. Така те покриват 90% от територията на държавата.
Осемте станции ще са разположени в София, Бургас, Разград, Велико Търново, Стара Загора, Варна, Пазарджик и Ловеч. "Първите три от тях ще са готови през октомври тази година - в София, Разград и Бургас. Останалите - догодина", казва зам.-директорът по търговията с природен газ в компанията Евгений Градинар.
За разлика от съществуващите компресорни станции, които са обърнати изцяло към нуждите на автомобилите на метан, задачата на осемте станции на "Овергаз" е да снабдяват обществени, промишлени и битови потребители в селищата, в които газоразпределителното дружество не може да стигне скоро. Фирмата инвестира не само в станциите за сгъстяване на природния газ, а в бутилките и в цялата система за снабдяване общо 58 млн. лв.
Бутилките с метан, които ще се доставят от "Овергаз", не приличат на бутилките за автомобили, а по-скоро
наподобяват бутилките за кислород
Събират 22 кубически метра сгъстен газ, празни тежат 85 кг и са високи 1.90 метра. Съществуват 4 вида бутилки. Някои са изработени от стомана, а други - от композитни материали.
Заради сравнително малкия обем на бутилките за инсталациите, работещи с метан, са изработени специални контейнери, в които са поставени по 6, 9, 12 или 16 бутилки. Всички те са свързани помежду си, така че когато газът от едната бутилка свърши, почва да се черпи от следващата.
Тъй като при големите консуматори харченето ще става сравнително бързо, специална електронна система ще следи дистанционно колко гориво е останало и ще подава сигнал в диспечерския център на "Овергаз", за да се достави следващата пратка.
"За промишлени обекти и по-големите обществени сгради снабдяването ще става по специална схема", казва ръководителят на проекта Градинар. Т.нар. трейлери - полуремаркета, ще се доставят от "Овергаз" до потребителя. В един трейлер се събират няколко контейнера с бутилки. По-малките потребители няма да ползват принципа празно за пълно, а ще получават от доставчика контейнер с определен брой бутилки и сами ще следят за дебита на горивото, за да сигнализират до най-близкия офис на "Овергаз". Колите на компанията, които ще доставят сгъстения газ, ще имат специални маршрути и ще допълват празните бутилки на място. Своеобразните ходещи метан станции ще могат и да бъдат викани по телефона.
За разлика от пропан-бутана бутилките със сгъстения природен газ
не могат да стоят в сградата, в която се ползва горивото
Те са на открито, например в двора.
Очакванията на ръководителите на проекта са, че цената на бутилките с метан за битови и промишлени нужди ще е около 30% над цената на природния газ за битови потребители от мрежата на "Овергаз" в страната (виж карето). В тези 30% надценка обаче влиза и цената за доставката.
За да минат на сгъстен природен газ, клиентите трябва да направят първоначална инвестиция, съизмерима с тази, която правят хората в селищата с развита газоразпределителна мрежа. Ако сградата си има вътрешна отоплителна инсталация, котелът й трябва да бъде приспособен да изгаря природен газ. В такъв случай трябва да се изгради само т.нар. "регулираща група", т.е. тръбната връзка между бутилките с метан и самото котле. Разстоянието според нормативите трябва да бъде минимум 1 метър от жилищните сгради, а 1 линеен метър тръба на пазара в момента е 23 лева.
По-сложно е със сградите, в които отоплителната инсталация е пригодена за друг вид гориво. В такъв случай трябва да се инвестира в смяна на старата абонатна станция и в котел на природен газ. Неговата цена е в зависимост от мощността му. За една малка къща с площ между 80 и 180 квадрата е необходим котел с мощност 6 до 24 киловата, който в момента струва 1000-1200 лв. Става въпрос за едноконтурен котел, който е пприспособен само да вкарва топла вода в отоплителните тела. За отоплението на такова жилище през цялата зима ще са необходими не повече от 500 кубически метра несгъстен природен газ, който струва не повече от 250 лева. Ако се предпочете вариантът на сгъстения, към тази цена просто трябва да се добавят 30-те процента надценка за докарването на метана до къщи.
Този базов модел може да се разширява
Най-малкото защото при едноконтурен котел за топла вода в жилището трябва да се прокарва отделна инсталация до газов бойлер и да се купува такъв бойлер. Цените на газовите бойлери в момента се движат между 500 и 700 лева. 80-литров обемен газов бойлер например на едно загряване харчи газ за 30 ст., а 150-литровият - за 60 ст. Проточен бойлер с дебит 10 литра на минута харчи газ за 2 ст. на минута, но само в момента, в който водата е пусната.
За да не се изгражда отделна инсталация за топла вода, може да се инсталира двуконтурен котел, който струва малко по-скъпо. Отделно от това една газова инсталация може да се разширява безкрайно. Дори готварската печка на пропан-бутан може сравнително лесно и евтино да се приспособи за природен газ със смяна на дюзата преди горелката, което, разбира се, се прави от специалист. Иначе италианска газова печка с 4 котлона и газова фурна струва между 300 и 600 лева. Продават се и готварски уреди за вграждане.
В най-съвършения си вариант една газова инсталация освен за отопление, готвене и топла вода може да служи и за охлаждане. Т.нар. "чилъри" са последните постижения на техниката в тази област, но засега струват сравнително скъпо. За охлаждане на помещение от 100 до 700 квадрата например трябват уреди, които струват между 14 000 и 70 000 лева.
Всичко това важи, разбира се, само за еднофамилни жилища или за новото строителство. Алтернативите за един панелен блок, който иска да се отърве от местната топлофикация и в същото време на обитателите му не им се занимава с въглища или нафта, са по-малко. Ако блокът е имал парно, значи има и абонатна станция, която просто трябва да се преустрои и оттам нагоре може да се използва съществуващата система за парно и топла вода. Такова преустройство струва най-малко 15 000 лева, но пък не е нужно нищо друго и на обитателите на един 8-етажен вход ще се наложи да дадат по около 600 лева на апартамент. Разбира се - и да намерят място на батерията с бутилките някъде извън сградата.
-----
ЦЕНИ НА ГОРИВАТА В ЕВРОПА
(в евро)
страна | бензин (в евро на литър) | дизел (в евро на литър) | метан (в евро на кг) | цена на метана към литър бензин | ||
Австрия | 1.10 | 1.07 | 0.52 | 0.69 | ||
Белгия | 1.30 | 1.00 | 0.33 | 0.45 | ||
България | 0.83 | 0.80 | 0.24 | 0.33 | ||
Чехия | 0.81 | 0.90 | 0.29 | 0.39 | ||
Франция | 1.08 | 0.79 | 0.46 | 0.62 | ||
Германия | 1.22 | 1.10 | 0.49 | 0.54 | ||
Италия | 1.26 | 1.17 | 0.33 | 0.47 | ||
Норвегия | 1.20 | 1.03 | 0.30 | 0.41 | ||
Полша | 0.91 | 0.85 | 0.19 | 0.26 | ||
Испания | 1.00 | 0.93 | 0.41 | 0.48 | ||
Швейцария | 1.08 | 1.13 | 0.53 | 0.67 | ||
Великобритания | 1.37 | 1.31 | 0.43 | 0.57 |
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар