15 април 2010

България дължи извинение на холандската кралица

http://www.capital.bg/blogove/pisma/2010/04/13/886464_bulgariia_dulji_izvinenie_na_holandskata_kralica/

Кралица БеатриксНа 14 април  лично кралицата на Холандия, Беатрикс ще открие най-престижния за 2010 година културно-политически форум в Европейския Съюз. В обновения и модернизиран Музей на Транспорта в Утрехт до 5 септември ще бъдат изложени кралски клас вагони. Очакват се стотици хиляди туристи, VIP персони, царски особи и политици.
България  притежава уникална колекция от такъв  клас вагони, част от които са в музея  в Русе, а други в София, се поддържат и пътуват за забавление, когато има кой да ги наеме.
За  жалост националното ни участие в изложението  пропадна. Това е  поредното скандално доказателство за манталитета на български институции и хора от различни нива, които не са склонни да развалят бюрократично-балканския си "рахатлък" в името на популяризиране на страната ни и на подобряване на имиджа и в Европа. Ето и фактите на тази, може би типична за нашата страна, но иначе некоректна и безотговорна история с лош край и негативен ефект. С главни действащи лица – български чиновници, които по презумпция и по заплата би трябвало особено ревностно да утвърждават цялостната ни интеграция в европейската публичност.
Две години от холандския Музей договарят участие на България в този престижен форум, лично директорът му, г-н Пол ван Влижмън посети София и Русе, остана очарован от видяното и от любезността на българската страна.
Официално сме  поканени да участваме с два експоната – уникалният султански вагон-карета №1 и салон-вагонът на Цар Борис ІІІ.
Тъй нареченият вагон "Султание", има нужда от ремонт на покрива и подмяна на дървената греда за да бъде местен. Експерт след експерт от БДЖ в продължение на година оглеждаха и мъдруваха, но никой не пожела да поеме отговорност. Холандската страна нае опитен екип художници-реставратори, определи 50 000 евро за ремонт и транспорт, но от БДЖ решиха, че вече няма време, защото... "трябва да се съсредоточим" върху втория поканен експонат – вагонът на Цар Борис ІІІ, за който "уж" няма проблеми, има сертификат за движение и Европа.
Холандците  платиха застраховката и поръчаха рекламен филм, който да се прожектира по време на изложението, поеха всички разноски по транспорт, охрана и т.н., поканиха за откриването, и то за своя сметка, Министъра на Транспорта, Изпълнителния Директор на БДЖ, дори предвидиха сума за компенсация – 10 000 евро. За сравнение, белгийският вагон, който е оценен пет пъти по-високо от българския като застрахователна стойност, получава 1250 евро компенсация.
Вместо да улеснят формалностите по оформянето на документите за преотстъпване  на вагона за периода на експозицията, юристите на БДЖ започнаха да търсят всички възможни вратички за усложняване на процедурата. Разтълкуваха закона че, при такова "международно участие", се изисква разрешение на Министерския Съвет.
Времето изтичаше безвъзвратно. От посолството на Кралство Холандия се разтревожиха и се заеха да помагат.
Правителството  на Република България си свърши работата, включи извънредно в заседанието си от 17 март въпроса и даде зелена светлина за участие на вагона в изложението, което бе оповестено от множество медии като свършен факт.
Но не така мислеше управленческия екип на БДЖ, които не само пренебрегна разпореждането на МС, но намери начин то наистина да стане "неизпълнимо". Не е ясно какви параметри са дадени на експерта, определял цената за наемане на вагона, но като се има предвид, че всички разходи се поемат от холандска страна, сумата надвиши цена, която би била получена ако всяка сутрин кралицата се разхожда с вагона. По ценоразпис това са 700 лева на ден. 58 000 евро сигурно се очакваше да закърпят бюджета на БДЖ за 2010 година.
Потресени, холандците за първи път изоставиха дипломатичния тон и заговориха за морал. Цитирам от писмото на Директора на Музея:
  "… the European line of ethical conduct ... is clearly contrary to the Bulgarian legislation…" ("...европейската линия на етичност... е в ясно противоречие с българското законодателство...")

Още веднъж доказваме, че малко рано ни е гласувано доверие да бъдем член на ЕС. Никой няма да се сети за Железниците ни, ще споменават България –участието е оповестено, каталозите са отпечатани, въпросите ще са задавани.
Очевидно  е, че БДЖ има да се справя с много други свои проблеми. Вредно е в нейна собственост да бъдат уникални исторически ценности. До този момент те са поддържани благодарение на възрожденските усилия на двама музейни работника в Русе и екип от Ремиза, депото, в което се съхраняват вагоните в София. Оцелели дори през времената, когато всичко царско е било вражеско, днес има кой да се погрижи те да потънат в забвение. В килера е забутана кокошката, от която се очаква да носи "златни яйца". Щеше да се осигури безплатна реклама на страната ни, да потече поток от туристи и желаещи да се повозят на царските вагони, България да издигне имиджа си, да се създадат контакти между ж.п. институциите на Холандия и България, и т.н.
Вероятно  МС трябва още веднъж да се отклони  от по-важни държавни дела и да предаде собствеността на вагоните в разпореждане на Министерството на Културата, защото на единствения музеен специалист в централата на БДЖ, Румяна Поборникова не й достигат нито сили, нито компетентност, за да се противопостави на нехаещ управленчески екип от средно ниво, в това число юристи и технически специалисти, които не желаят да си създават главоболия с "културни въпроси".
А на юристите и ръководството на БДЖ трябва да се потърси отговорност дори само заради това, че са допуснали, без да проверят факта, да включат в доклада си до МС информация, че Изложението в Утрехт се организира по повод слизането на Кралицата от трона, съобщение, поместено за кратко дори в интернет-страницата на МС. Безобразен дипломатически скандал, който бе смекчен от холандското посолство единствено с цел да се даде възможност на българската страна да се реваншира, като осигури вагона.
*Писмото е получено по имейл и отразява позицията на автора. Снимката е на редакцията.

Няма коментари:

ООН с резолюция срещу събарянето на антифашистките паметници

  ООН прие резолюция срещу героизирането на нацизма. В нея изрично се осъжда оскверняването и събарянето на монументи, в памет на хората, ко...